Reaching the ’Lost Generation’
Vállalkozási készségeket fejlesztő program nehéz helyzetben lévő 16-24 éves fiatalok számára – azzal a céllal, hogy ne váljanak Európa „elveszett generációjának” tagjaivá, és utat találjanak egy jobb jövő felé (Erasmus+ Project, 2014-2017)
Az „elveszett generáció” kifejezés eredetileg Hemingwaytől származik az első világháború időszakából. De a 2008-ban kezdődő gazdasági válság – a foglalkoztatás és a jövőre vonatkozó perspektívák szempontjából – olyan nehéz helyzetbe hozta a fiatalokat világszerte, hogy egy „új elveszett generációként” kezdték el emlegetni az érintett korosztály tagjait. Egy 2012-es OECD jelentés arra figyelmeztet, hogy a készségek, a motiváció és az önértékelés terén megmutatkozó hiányosságai következtében, ennek az új „elveszett generációnak” akkor is nehézségei lesznek a munkaerőpiacra való belépés terén, amikor véget a válság és növekedni kezd a foglalkoztatottság. (OECD Employment Outlook, 2012)
A projekt középpontjában az a kérdés áll, hogy miként lehet a vállalkozási készségek megerősítésével segítséget adni a négy partnerországban azoknak a nehéz helyzetben lévő, 16-24 éves fiataloknak, akik nem dolgoznak és oktatásban sem részesülnek. A szakmai konzultációk során a partnerek arra a felismerésre jutottak, hogy bár országaik gazdasági fejlettségi szintje eltérő, az érintett fiatalok problémái nagyon hasonlóak. Ez a projekt egy olyan közös oktatási programot kíván létrehozni, amely tág értelemben elő tudja mozdítani a hátrányos helyzetű fiatalok vállalkozási készségeinek javulását, a reaktív viselkedési formák felől a proaktív magatartás irányába mozdítva el őket.
Az ifjúsági munkanélküliség 2013 februárjában új történelmi csúcsot ért el Európában, és kétszerese volt annak, amely a felnőtt lakosság egészét jellemezte. Ebben az időszakban a korosztály 23,5%-át érintette, összesen mintegy 5,7 millió fiatalt. A munkanélkülivé válás kockázata a középiskolainál alacsonyabb szintű végzettséggel rendelkezőket fenyegeti a leginkább. Míg 2012-ben az általános munkanélküliségi ráta 22,8% volt az európai fiatalok körében, addig az alacsonyan képzettek esetében ez meghaladta a 30%-ot. (Eurostat, LFS)
A projekt ezért mind a négy partnerországban elsősorban azokra az alacsonyan képzett fiatalokra koncentrál, akiket újabban a NEET (not in education, employment and training) kategóriával jelöl a nemzetközi szóhasználat. Egy 12 hetes – készségeket, viselkedést és attitűdöket formáló – tréning programot fejlesztünk ki a számukra. A célunk annak előmozdítása, hogy az érintettek a társadalom proaktív tagjaivá váljanak, akik képesek elindulni az általános és a szakmai képzés, a munkavállalás vagy az önfoglalkoztatás irányába.
A projekt mérhető eredményeket kíván elérni. A fejlesztésnek ezért részét képezi egy olyan értékelő eszköz kialakítása is, amelynek segítségével megállapítható, hogy hozzávetőleg milyen a résztvevők motivációs szintje, viselkedési készlete, önbecsülése és önbizalma, illetve preferált munkastílus az induláskor. A 12 hetes tréning programot követően pedig minden képzés esetében ugyanezzel az eszközzel kívánjuk felmérni az egyes területeken bekövetkező változásokat.
A kipróbálás folyamata ciklikus felépítésű, ami jó lehetőséget kínál az elkészülő segédletek minőségének lépésről lépésre történő javítására. Az első szakaszban minden résztvevő ország maga teszteli a közösen kifejlesztett eszközöket, és visszajelzéseket fogalmaz meg az oktató csomag erősségeivel és gyengeségeivel kapcsolatban. A fejlesztők ezt követően hatékonyabb elemekre cserélik azokat, amelyek nem váltak be megfelelően a gyakorlatban.
A második szakaszban, folyamatos szakmai konzultáció mellett, minden országban más-más időpontban folytatódik a program tesztelése. Úgy, hogy a soron következők mindig fel tudják használni a korábbi megvalósítók friss tapasztalatait. A tréningekhez minden esetben egy éves nyomon követési időszak kapcsolódik, amelynek során még nem szakad meg a kapcsolat az oktatók és a résztvevők között.
A kipróbálásra összesen nyolc alkalommal kerül sor ebben a formában a projekt keretében. A program az e tapasztalatokra épülő javítás nyomán nyeri el végleges formáját, és válik megoszthatóvá Európa különféle oktató és képző szervezeteinek körében.